Godkänn kakor
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
Idag, 21:52 1 kommentar
Det är med bestörtning och skam vi tagit del av svenska myndigheters nekande visum-beslut, rörande det kubanska laget, Leones del Caribe, ett 16-årslag som skulle vara det första kubanska laget som deltar i Gothia Cup men också de skandinaviska internationella ungdomsturneringarna Dana och Norway Cup.
Vi har arbetat i flera år med att möjliggöra deras deltagande, ekonomiskt, praktiskt och administrativt. Det har möjliggjorts genom ett genuint folkrörelse-arbete med Fredsloppet som bas och vars överskott möjliggjort ekonomin, med många tusen deltagare och ideella insatser. Tillsammans med det ett febrilt arbete under våren för att säkerställa att alla väsentligheter; logi, mat, transporter är koordinerade. Det har vi lyckats med men till mycket tack vare välvilliga personer, organisationer och Cup-arrangörer i respektive land. Allt är på plats, för 3 veckors deltagande.
All dokumentation likaså i visumansökan, där vi skiljer oss från beslutet är att vi tror att det är i det skedet som dessa unga fotbollspelare behöver idrottsutbyte som mest, på samma villkor och förutsättningar som andra ungdomar runt om i världen. Beslutet är inte nåt annat än en riktad diskrimination av Kubansk idrott.
Kubanerna själva är liksom vi chockade över utfallet, det finns bara ett land de har problem med visering till vid idrottsevenemang, USA, nu ställer sig Sverige i det sällskapet. I tider det förekommer mycket kritik kring viseringar vid rådande VM, är det bara att konstatera att våra myndigheter inte är mycket bättre själva. Kubas idrottsrörelse är duktiga på att ta emot internationella atleter, man skulle önska att Sverige, med förmånen att stå som värd för världens största ungdomsturnering i fotboll, hade samma inställning.
Det finns just nu 17st 16-åriga fotbollspelare från Havana, Santiago de Cuba, Matanzas osv som är väldigt besvikna över att gå miste om sin dröm. Väskorna är packade och förväntningarna påbörjade - detta beslut kan inte vara rätt.
Lagledningen har initierat en formell överklagan av beslutet som vi samverkar med dem i. Vad gäller själva avslagsbeslutet finns det mycket att ha synpunkter på. Bara att beslutet är daterat 15/6, men man ger det formella beskedet till laget sent den 23/6, gör såklart att det förhalar en rättssäker överklagan som måste göras på kort tid. Det kan inte vara en seriös svensk myndighetsutövning.
Varje vän av fotboll, idrottsutbyte, Kuba eller med positiva minnen av Gothia Cup borde ställa sig bakom den namninsamling vi startat, som privatperson eller förening, till stöd för Leones del Caribes deltagande i Gothia Cup; Namninsamling för Leones del Caribes deltagande
Vi ställer inte in något, vi ger inte upp. På lördag är det kubansk sommarfest till förmån för laget på Fjärde Långgatan 8B, välkomna - se länkar i kommentarer. Vi arbetar fortfarande för deras deltagande.
/Proletären FF:s styrelse
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
Kommentarer
Henrik Källén Idag, 22:05
Kubanskt Sommarfest: https://fb.me/e/4wYBy27Wg